![]() |
Onnittelut oli molemmanpuoliset, kun valmistuin pojan 2v-päivänä. |
Muistan päivän, jolloin tein positiivisen raskaustestin.
Ensimmäisiin ajatuksiin sisältyi muun muassa, että mitä vanhempani ajattelevat, ja mitä opinnoilleni tapahtuu.
Olin ammatti-instituutissa, ensimmäisen vuoden keväällä.
Sieltä se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Olin kuullut monia
kauhutarinoita opiskelijoiden raskauksista, lapsensaamisista, ja niiden tuomien
muutosten vaikutuksista koulunkäyntiin. Pelkäsin, että joudun pahimmassa
tapauksessa lopettamaan koko koulun. Voisi melkein sanoa, että unelmat
vilisivät silmieni edessä. Mihin se kaikki uusi minut veisikään.
Koululta saamani tuki
ylitti odotukset.
Äitiyslomalle jääminen onnistui helposti, vaikka jouduin jäämään
kotiin lähes heti plussaamisesta olotilojeni vuoksi. Sain koululta onnittelut,
sekä selvät ohjeet miten kouluun
palaaminen onnistuu. Aloin vähän rentoutua,
ja kokea toivoa, että saankin
luettua itselleni ammatin.
Pojan ollessa 8kk hän aloitti päiväkodissa, ja minä menin takaisin
koulunpenkille. Huolimatta siitä, että olin vauvan kanssa yksin, pojan
biologisen siittäjän (isäksi en häntä aio koskaan kutsua, koska mielestäni
pelkkä siemennys ei oikeuta isä-titteliin.. plus lapsellani on uuden mieheni
myötä paras isä mitä olen vain ikinä voinut lapselleni toivoa) aiheuttaessa
kaikkea mahdollista haittaa minun ja lapseni arkeen, valmistuin poikani
2-vuotissyntymäpäivänä. Kouluni oli hyvin joustava,
ja ryhmänohjaajani ja oponi toimivat tärkeinä tukipilareina.
Reilu puolen vuoden päästä valmistumisesta aloitin seuraavat
opintoni. Taas sain jännittää miten opettajat suhtautuvat, kun en välttämättä
voi jäädä iltapäivätunneille kuten muut. Tai mitä jos lapsi sairastuu ja joudun
jäämään kotiin. Tai mitä jos sitä, tätä ja tota. Onnekseni huomasin, että
opettajat olivat yhtä ymmärtäväisiä,
eivätkä painostaneet minua toimimaan
niin, että kotiolot taaperon kanssa kärsisivät.
Saatuani nuokin opinnot purkkiin hain ammattikorkeakouluun,
ja pääsin sinne. Heti ensimmäisenä päivänä huomasin lukujärjestyksestä, että
eräs päivä menee ohi päiväkotiaikojen. Kerroin etten välttämättä pääse.
Opettaja oli ymmärtäväinen, ja sanoi että jos en saa hoitajaa järjestymään, keksitään jokin muu tapa suoritukseen.
Hän ei tuominnut minua heti.
Kaikissa kouluissani olen saanut tukea ja ymmärrystä. Se on
antanut voimaa tehdä opinnot kunnialla loppuun, ilman sen suurempaa stressiä. Nykyään
minua tietysti helpottaa se, että vierellä on joku joka jakaa arjen ja lapsenhoidon. Ennen niin ei ollut. En olisi varmasti
saanut aiempia opintojani loppuun niin hyvin tuloksin, jos minulla ei olisi
ollut taustalla koulujen tukea. Unohtamatta lähipiiriäni jotka auttoivat lapsenhoitamisessa aina kun
mahdollista.
Kirjoitan tästä aiheesta, koska haluan kumota stereotypiat
siitä, että olisi hankala opiskella lapsen kanssa. Jos opettaa alusta asti
lapsen tekemään omia touhujaan
läksyjen aikana (tai säästää läksyt lapsen uniajalle), hankkii lapselle tuttuja ja turvallisia hoitajia, juttelee opettajien kanssa avoimesti, kerää itselleen tukiverkoston ja pitää
päänsä kylmänä, on loppujen lopuksi todella helppoa opiskella lapsiarjen
ohessa. Tärkeää on myös tunnistaa omat
rajansa, ja pyytää apua tai joustoa
jos tarve.
Itselleni äitinä olo toi enemmän motivaatiota koulun
penkille. Koen olevani hyvä esimerkki lapselleni, että koulut on tärkeää käydä
kunnialla. Myös läksyjenteko on rutiininomaisempaa, kun lapsiarki on loppujen
lopuksi muutenkin niin rytmitettyä.
Lapsi ei ole tekosyy huonoihin suorituksiin, kaikki on
itsestä kiinni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.